Antara Micheal Jackson & Syahidah Marwa Al-Sharbini

Saya sedih, bukan karena kematian MJ yang dipuja jutaan orang di dunia. Tapi saya sedih, karena pada saat yang sama, berlangsung perkebumian seorang muslimah yang Insya Allah menjadi seorang syahidah karena mempertahankan jilbabnya. Marwa Al-Sharbini, seorang ibu satu anak yang sedang mengandung tiga bulan, syahid akibat ditikam sebanyak 18 kali oleh seorang pemuda Jerman keturunan Rusia yang anti-Islam dan anti-Muslim. Tapi berita ini, sama sekali tidak saya temukan di tv-tv kita , negara yang majaroti penduduknya Muslim, bahkan mungkin, tak banyak dari kita yang tahu akan peristiwa yang menimpa Marwa Al-Sharbini.Ribuan orang di Mesir yang mengantar jenazah Marwa Al-Sharbini ke tempat istirihatnya yang terakhir, memang mungkin banyak orang yang menangisi kepergian Michael Jackson. Marwa hanya seorang ibu dan bukan superstar seperti MJ. Tapi kepergian Marwa Al-Sharbini adalah lambang jihad seorang muslim. Marwa Al- Sharbini mempertahankan harga dirinya sebagai seorang Muslimah yang mematuhi ajaran agamanya meski pun untuk itu ia kehilangan nyawanya.Marwa Al-Sharbini ditikam di ruang sidang kota Dresden, Jerman saat akan memberikan kesaksian atas ancaman terhadapnya . Ia mengadukan sorang pemuda Jerman bernama Alex W yang kerap menyebutnya “teroris” hanya karena ia mengenakan jilbab. Dalam suatu kesempatan, pemuda itu bahkan pernah menyerang Marwa dan berusaha melepas jilbab Muslimah asal Mesir itu. Di persidangan itulah, Alex kembali menyerang Marwa, kali ini ia menikam Marwa Al-Sharbini berkali-kali. Suami Marwa yang berusaha melindungi isterinya, malah terkena tembakan pehak berkuasa keamanan pengadilan yang berdalih tak sengaja menembak suami Marwa yang kini dalam kondisi kritis di rumah sakit Dresden.Peristiwa ini sepi dari pemberitaan di media massa Jerman dan mungkin dari pemberitaan media massa asing dunia karena yang menjadi korban adalah seorang muslimah yang dibunuh oleh orang Barat yang anti-Islam dan anti-Muslim. Situasinya mungkin akan berbeza jika yang menjadi korban adalah satu orang Jerman atau orang Barat yang dibunuh oleh seorang ektrimis Islam. Beritanya dipastikan akan gempar dan mendunia.Itulah sebabnya, mengapa di tv-tv kita cuma sebuk dengan pemberitaan pemakaman Michael Jackson yang mengharu biru itu.. Tak ada berita pemakaman Syahidah Marwa Al-Sharbini yang mendapat sebutan “Pahlwan Jilbab”. Tak ada protes dunia Islam atas kematiannya. Tak ada tangisan kaum muslimin dunia untuknya. Tapi tak mengapa Marwa Al-Sharbini , karena engkau akan mendapatkan tempat yang paling mulia di sisiNya ALLAH SWT .. Seiring doa dari orang-orang yang mencintaimu. Selamat jalan saudariku, maafkan kami jika kurang peduli …

ImanNyer Yg Paling Berat

Dia adalah yang pertama beriman dari kalangan masyarakat Makkah selepas ahlul bait Rasul SAW. Dia adalah teman rapat Rasulullah SAW. Semasa zaman jahiliyyah, dia pernah bersama Rasulullah SAW dalam ekspedisi berdagang ke Syam.
Apabila Rasulullah SAW menerima wahyu pertamanya, dia adalah orang pertama, selain keluarga yang diceritakan berkenaan hal itu. Tanpa memperlekehkan, atau meragui, dia terus menerima. Walau hanya dengan lima ayat dari Surah Iqra’ baru sahaja turun ketika itu.
Ya. Walau hanya dengan lima ayat dari Surah Iqra’, walau ketika itu Islam belum sempurna, walau ketika itu Al-Quran belum turun dengan lengkap, walau ketika itu Rasulullah tidak punya sesiapa. Dia terus beriman.
Dia adalah yang dijemput kebaikan kerna ketulusannya. Manusia yang dipilih Allah SWT untuk menjadi seorang yang hebat. Hasil ketelusannya, dia ditarbiyyah sehingga mempunyai iman yang paling berat dalam ummat Rasulullah SAW.
Siapakah dia?
Namanya adalah Abu Bakr RA.
Saya, sampai hari ini kagum dengan Abu Bakr RA.
Saya kagum, bagaimana dia boleh terus beriman dengan Rasulullah SAW, hanya dengan lima ayat dari Surah Iqra’ yang turun ketika itu. Selepas itu, dia boleh terus mengajak lebih ramai orang untuk beriman kepada Allah SWT.
Antara manusia yang Islam di tangannya adalah: Uthman ibn Affan RA, Zubayr ibn Awwam RA, Sa’ad ibn Abi Waqqas, Abu Ubaidah ibn Al-Jarrah, Abdurrahman ibn Auf, Talhah, Bilal bin Rabah.
Ketika itu, dia menyebarkan Islam hanya dengan ayat-ayat Al-Quran yang baru turun. Yang ketika itu Al-Quran belum lengkap dan Islam masih belum sempurna. Tetapi dia menyebarkan. Dia menyebarkannya dengan penuh keyakinan. Tiada sedikit pun ragu.
Hari demi hari, bila melalui kehidupan sebagai muslim di sisi Rasulullah SAW, kualiti keimanan Abu Bakr RA semakin hari semakin meningkat. Dia belajar, dan dia menjalani didikan dari madrasah Rasul SAW. Dia adalah yang paling merasakan, dan dia adalah antara manusia yang paling hampir dengan Rasulullah SAW.
Pernah sekali, Rasulullah SAW dipukul oleh bangsa Quraisy kerna baginda melakukan ibadah di kawasan Masjidil Haram. Apabila Abu Bakr RA mendengar sahaja akan hal ini, dia terus bergegas mendapatkan Rasulullah SAW yang sedang dipukul. Dia terus menyelamatkan baginda, dengan menjerit kepada kaum Quraisy:
“Apakah kalian hendak membunuh seorang manusia, hanya kerana dia menyatakan bahawa Allah adalah tuhannya?”
Lantas, Abu Bakr pula dipukul sehingga pengsan.
Yang membuatkan saya terharu dan hampir menitiskan air mata, apabila Abu Bakr bangkit sahaja dari pengsannya, dia terus bertanya kepada ibunya yang menjaga di sisinya.
“Di manakah Rasulullah? Bagaimanakah Rasulullah?”
Dia tidak sedikit pun kisah dengan tubuhnya yang dipukul. Ibunya menyuruh dia bertenang. Tetapi Abu Bakr RA berkata: “Demi Allah, saya tidak akan bertenang selagi mana saya tidak bertemu dengan Rasulullah SAW”
Kalau kita, dipukul kerana seseorang, mungkin kita akan caci maki orang yang kita pertahankan. Tetapi cinta dan kasih Abu Bakr RA kepada Rasulullah SAW, amat tinggi, sehingga sakit di tubuhnya tidak terasa. Cinta dan kasih Abu Bakr RA ini, puncanya adalah keimanannya kepada Allah SWT.
Kekuatan iman Abu Bakr RA kemudiannya ditambahkan lagi, apabila dia melalui beberapa siri tarbiyah daripada Allah SWT.
Ketika Rasulullah SAW menjalani Isra’ dan Mi’raj, kemudian menceritakan kepada kaumnya, dia dipermainkan oleh kaum Quraisy dan dipanggil gila kerana cerita itu di luar akal. Malah, ada beberapa orang terus tidak yakin kepada Islam. Maka, kaum Quraisy mengambil peluang ini untuk merapuhkan pegangan Abu Bakr.
“Wahai Abu Bakr, tidak kah kau mendengar sahabatmu itu berkata apa-apa?”
“Dia berkata apa?”
“Dia telah pergi ke masjidil aqsa, naik ke langit tertinggi, kemudian pulang semula ke mari. Semuanya dalam satu malam sahaja”
Abu Bakr ketika itu dengan tenang menjawab: “Andai kata Rasulullah berkata lebih dari itu pun, aku tetap akan percaya”
Ketika hijrah, apabila dia dan Rasulullah SAW bersembunyi di dalam gua Tsur, dia amat gelisah. Kerna orang quraisy sudah berada di hadapan pintu gua. Dia berkata kepada Rasulullah SAW dalam resah:
“Ya Rasulullah, andai kata mereka menundukkan kepala dan melihat ke dalam gua, nescaya mereka akan dapat melihat kita”
Nampak. Ketika ini, dia juga ketakutan. Namun, ini adalah didikan kepadanya. Rasulullah SAW bersabda:
“Wahai Abu Bakr, apa pandangan kamu, jika kita berdua, dan yang ketiganya adalah Allah?”
Ini memberikan kesan dalam keimanan Abu Bakr RA. Daripada Rasulullah SAW, dia belajar untuk yakin sepenuhnya kepada Allah SWT.
Sebab itu, kita perhatikan betapa kuatnya iman Abu Bakr RA, sehingga dia sanggup berikan segalanya untuk Allah dan Rasul.
Satu hari, Rasulullah SAW menyeru muslimin untuk memberikan derma bagi menyokong belanja perang. Umar Al-Khattab RA berkata pada har itu:
“Hari ini, aku akan mendahului Abu Bakr dalam melakukan kebaikan”
Umar Al-Khattab terus pergi bertemu Rasulullah SAW dan menderma separuh dari keseluruhan hartanya. Rasulullah SAW bersabda: “Wahai Umar, apakah yang kau tinggalkan untuk keluargamu?”
Umar menjawab: “Bilangannya sama seperti apa yang aku beri”
Umar berkata: “Abu Bakr pasti tidak mampu memberikan sebanyak aku”
Apabila Abu Bakr datang, dia memberikan hartanya. Rasulullah SAW bertanya: “Wahai Abu Bakr, apakah yang kau tinggalkan untuk keluargamu?”
“Aku tinggalkan mereka Allah dann Rasul-Nya”
Ketika itu, Umar Al-Khattab berkata: “Hari ini baru aku tahu bahawa, aku memang tidak akan mampu menandingi Abu Bakr”
Ketika peperangan Uhud, semasa Rasulullah SAW terkepung oleh Kaum Musyrikin Makkah, Abu Bakr RA adalah orang yang pertama berlari ke arah baginda bagi melindunginya.
Abu Bakr RA, amat bersungguh-sungguh dalam melakukan kebaikan. Kalau boleh, segala kebaikan ingin dia lakukan. Pernah satu hari, Rasulullah SAW bersabda:
“Sesiapa dari kalangan manusia yang mendirikan solat akan dipanggil ke syurga melalui pintu solat. Sesiapa dari kalangan manusia yang berjihad, akan dipanggil dari pintu jihad. Sesiapa yang bersedewah pula akan dipanggil dari pintu sadaqah. Sesiapa yang berpuasa, maka dia akan dipanggil dari pintu bernama Ar-Rayyan.”
Ketika itu, Abu Bakr RA bertanya: “Ya Rasulullah, apakah ada orang yang dipanggil dari semua pintu?”
Rasulullah SAW menjawab: “Ada. Dan aku berharap, kamu adalah dari kalangan mereka wahai Abu Bakr”
Satu hari, Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya selepas Solat Subuh: “Siapakah yang memulakan hari ini dengan berpuasa?” Abu Bakr menjawab: “Saya”
Rasulullah SAW bertanya: Siapakah pada hari ini, dia menguruskan majlis pengkebumian?
Abu Bakr menjawab: Saya
Rasulullah SAW bertannya: Siapakah pada hari ini, dia memberikan makan kepada orang?
Abu Bakr menjawab: Saya
Rasulullah SAW bertanya lagi: Siapakah pada hari ini yang menziarahi orang sakit pada hari ini?
Sekali lagi Abu Bakr menjawab: Saya
Kemudian Rasulullah SAW bersabda: “Jadi, semua perkara ini tidak akan berkumpul pada seorang manusia, melainkan manusia itu masuk ke syurga”
Abu Bakr RA juga adalah yang paling memahami Rasulullah SAW. Ketika Islam telah sempurna, turun ayat dari Surah Al-Maidah. Ayat yang ke-3:
Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Surah Al-Maidah ayat 3.
Turun sahaja ayat ini, Abu Bakr RA menangis.
Beberapa orang sahabat pelik. “Kenapa dengan dia ini? Agama kita telah sempurna, dia pula menangis kesedihan”
Abu Bakr RA berkata: “Tahukah kamu, selepas kesempurnaan, pasti akan ada kehilangan?”
Kerna Abu Bakr RA dapat merasakan bahawa, hari Rasulullah SAW hendak meninggalkan mereka sudah hampir dengan sempurnanya Islam.
Rasulullah SAW ada bersabda:
“Allah telah memberikan hamba-Nya, untuk menerima kemewahan dunia dan segala isinya, atau untuk menerima kebaikan di sisi Allah. Maka hamba itu telah memilih kebaikan di sisi Allah.”
Abu Bakr RA ketika itu terus berteriak sambil menangis hiba.
“Ya Rasulullah, ibu dann ayah kami menjadi korban untuk kamu. Pilihlah kedua-duanya sekali!”
Beberapa orang sahabat yang di tepinya terkejut lalu berkata: “Apakah orang tua ini? Rasulullah menyebut berkenaan hamba Allah yang Allah telah berikannya pilihan untuk memilih dunia atau untuk berada di sisi Allah. Sedanngkan Abu Bakr ini sibuk berkata kami hendak korbankan ayah dan ibu kami”
Namun selepas Rasulullah SAW wafat, sahabat-sahabat yang mengata Abu Bakr tadi berkata:
“Baru kami faham kenapa Abu Bakr berteriak pada hari itu. Rupanya hamba Allah yang dimaksudkan oleh Rasulullah ketika itu, adalah Rasulullah SAW sendiri”
Rasulullah SAW bersabda mengenai Abu Bakr:
“Andai aku boleh memilih kekasih selain Allah SWT, maka aku akan memilih Abu Bakr RA sebagai kekasih aku”
Rasulullah SAW tidak pernah menyatakan secara rasmi siapakah pengganti baginda dalam memimpin manusia. Tetapi baginda ada meninggalkan beberapa tanda bahawa Abu Bakr lah penggantinya.
Seorang wanit tua bertemu dengan Rasulullah SAW dan bertanya: “Wahai Rasulullah, kepada siapakah aku hendak mengadu, sekiranya kau telah tiada nanti?”
“Sekiranya kau mendapati aku telah tiada, maka carilah Abu Bakr”
Begitu tinggi sekali tingkatan darjat Abu Bakr di sisi Allah dan Rasul-Nya. Kenapa? Adakah kerna Abu Bakr ini orangnya banyak berqiamullail? Adakah kerana Abu Bakr ini orangnya amat zuhud? Adakah kerana Abu Bakr ini banyak bergadai nyawa?
Semua sahabat pun begitu. Maka apa lebihnya Abu Bakr?
Lebih Abu Bakr adalah pada keimanannya.
Ya. Orang akan kata pada saya, iman itu di dalam hati. Macam mana kita boleh tahu iman Abu Bakr itu macam mana.
Tapi saya ada buktinya.
Iman manusia hanya akan tertonjol ketika mereka diuji. Para sahabat menghadapi banyak dugaan yang berat. Namun dugaan terberat bagi para sahabat bukannya peperangan yang meragut nyawa. Tetapi dugaan terberat untuk mereka adalah ketika wafatnya manusia yang mereka paling cinta. Yakni Rasulullah SAW.
Umar RA ketika itu terus mengembarkan pedang di jalanan dan berteriak: “Siapa yang menyatakan Rasulullah telah wafat, maka pedang ini akan menjamah lehernya!”
Sahabat-sahabat ketika itu kucar kacir, tambahan apabila mereka melihat Umar bertindak sedemikian rupa. Ada sahabat yang pengsan. Ada sahabat yang tidak mampu menerima perkara ini. Hingga ada beberapa orang yang berkata:
“Wahai Rasulullah, tiadalah dugaan yang lebih berat dari dugaan ini”
Ada pula yang berkata: “Ketika hari Rasulullah SAW datang ke Madinah, dunia seakan terang benderang dengan cahaya. Tetapi hari ini adalah hari yang paling gelap sekali untuk kita”
Yang bertenang hanyalah Abu Bakr. Dia naik ke mimbar dan meminta Umar senyap. Namun Umar terus berdegil. Lantas Abu Bakr memulakan kata-katanya. Kata-katanya mudah. Tetapi mampu membuatkan Umar yang terbakar jatuh terjelepuk. Abu Bakr membaca firman Allah SWT dari Surah Ali Imran ayat
Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudahpun didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). Jika demikian, kalau ia pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir)? Dan (ingatlah), sesiapa yang berbalik (menjadi kafir) maka ia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun; dan (sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu). Surah Ali-Imran 144.
Kemudian Abu Bakr berkata:
“Wahai manusia, sekiranya kamu menyembah Muhammad, maka Muhammad telah mati. Barangsiapa yang menyembah Allah, maka ketahuilah bahawa Allah itu hidup dan tidak akan mati”
Umar RA yang terjelepuk itu berkata: “Sungguh, kami seakan-akan tidak pernah mendengar ayat itu sebelum ini”
Itulah dia keimanan Abu Bakr RA. Amat kuat. Ampuh. Utuh.
Bermula hanya dengan lima ayat Surah Iqra’ sahaja.
Kita bagaimana?
Al-Quran di tangan kita sudah sempurna. Islam di dunia kita telah tersebar. Kenapa kita masih meragukan kehebatan Allah SWT? Kenapa kita masih tergerak untuk mencaci Rasulullah SAW dan meragui perjuangan baginda?
Mari kita muhasabah keimanan kita.