Sistem Hidup Kita..

Pergolakan demi pergolakan mewarnai kehidupan manusia hari ini. Baik pergolakan dalam diri sendiri, atau pergolakan yang melibatkan kehidupan semua insan di dunia ini. Dalam keadaan kekacauan merajai kehidupan manusia, masing-masing cuba mencari satu escapisme untuk menenangkan diri. Namun biasanya, escapisme yang diambil itu bersifat sementara, tidak kekal dan tidak membawa bahagia. Kenapa?

Kerana sistem untuk kehidupan yang kita ambil tidak selari, atau tidak sesuai dengan fitrah kita.

Untuk mencapai kekuatan, kecemerlangan, dalam bentuk yang menyeluruh, serta dalam perimeter yang lebih meluas, maka sistem yang hendak diambil mestilah sistem yang diberikan sendiri oleh PENCIPTA segala sistem yang ada di dunia ini.

Kita melihat sebentar ke alam sekeliling kita. Ada bijak pandai yang menyatakan bahawa alam ini tebrina dari pelbagai sistem. Sistem solar, sistem aliran darah, sistem kitaran oksigen, sistem di dalam sel, dan pelbagai lagi sistem yang mempunyai nama saintifik masing-masing(sila bertanya kepada yang pakar). Jika kita melihat, betapa sistem-sistem ini, tidak ganggu menganggu antara mereka, walau mereka berada di alam yang sama dan berlainan pula sistemnya. Siapakah yang menjaga sistem-sistem ini? Sudah pasti PENCIPTAnya.

“ Adakah tidak kamu lihat unta bagaimana ia diciptakan? Dan kepada langit bagaimana ia ditinggikan? Dan kepada gunung-gunung bagaimana ia ditegakkan? Dan kepada bumi bagaimana ia dihamparkan?” Al-Ghasyiah ayat 17-20.

Hebat… Kita boleh ternganga kagum kalau kita memerhatikan semua sistem ini bergerak dengan teliti. Penuh teliti. Orang inggeris selalu berkata, flawless. Malah, bukan satu sistem yang flawless, ada banyak banyak sistem yang bergerak pada masa yang sama dalam keadaan flawless. Tanpa ralat. Hebatnya DIA yang mengaturkan sistem ini.

Manusia mengakui kehebatanNya dalam mengatur sistem-sistem maddi ini. Tetapi, manusia tetap tidak mengambil sistem hidup yang diaturkan olehNya secara penuh, syumul dan sempurna.

Sikap manusia, dia hendak bertegas menyatakan kebenaran itu adalah pada apa yang dia fikirkan. Sesungguhnya manusia ini lupa bahawa, akalnya yang berfikir itu juga adalah ciptaanNya. Sistem pemikiran yang diletakkan di dalam pemikirannya juga adalah ciptaanNya.

Adakah motor untuk menggerakkan kipas boleh digunakan untuk menggerakkan enjin kereta? Begitulah perbezaan ilmu manusia dengan ilmu PENCIPTAnya. Ah.. itupun masih bongkak dengan menyatakan sistem hidup rekaan mereka yang benar. Akhirnya, apakah yang sistem ini bawa?

Kehancuran. Itulah yang dibawa oleh sistem-sistem rekaan manusia ini.

Jika sistem-sistem yang manusia ini reka membawa kebahagiaan dan kekayaan sekalipun, itu hanyalah untuk sebahagian mereka yang berada di atas, yang mengawal sistem-sistem ini, bukan untuk semua peringkat. Dan bilangan manusia yang berada di atas itu amat sedikit. Mereka mengaut keuntungan dalam poket mereka sendiri apabila mereka melaksanakan sistem hidup rekaan manusia sebegini.

Hari ini, manusia mengeluh.

“ kenapa la jadi begini…”

“ Kenapa la jadi begitu…”

Dalam semua masalah dunia hari ini, manusia akan mengeluarkan pendapat masing-masing, bergaduhan sesama sendiri, berbunuhan, benci membenci, hidup dalam keresahan, tidur dalam kegelisahan, esok yang hendak ditempuhi sudah diisi dengan kerisauan, harta yang bertimbun tidak membeli kesenangan, miskin papa hanya akan terus dengan kepapaan.

Akhirnya, sebahagian kita merasakan mati adalah ubat.

Beginilah kasihannya keadaan manusia hari ini.Hidup tidak dirasakan satu anugerah yang mesti diisi dengan sebaiknya. Sebaliknya menganggapnya sebagai neraka yang perlu diakhiri dengan cepat.

Siapa yang suka dengan senyuman palsu? Siapa yang suka dengan jabatan tangan yang hanya lakonan?

Manusia hari ini mencari bahagia.

Tetapi mereka tidak berjumpa.

Ah…

Saya tahu di mana bahagia ada.

Di dalam sistem hidup yang diatur oleh PENCIPTA kita.

“ Dan KAMI turunkan kepada kau kitab(Al-Quran) untuk menjadi penjelasan kepada semua perkara, dan sebagai petunjuk dan juga rahmat serta berita gembira kepada orang yang beriman” An-Nahl ayat 89.

Sistem inilah yang membuatkan seorang peniaga kedai kecil di Jordan tersenyum kepada saya bila saya bergurau dengannya berkenaan kekayaan. Dia berkata kepada saya,

“ Kaya yang sebenar bukan kepada harta wahai anakku, harta itu akan berlalu, datang dan pergi. Itu bukan kekayaan yang sebenarnya. Kekayaan yang sebenarnya adalah pada apa yang ada di dalam hati. Kamu hidup dengannya, dan gembira dengannya” Sambil dia menyentuh dadanya.

Bagaimana dia boleh tenang dan senang sedemikian?

Kerana dia adalah antara manusia asing yang mengambil sistem PENCIPTA kita pada zaman hari ini.

Gembira.

Dunia dan akhirat.

“ Dan di antara mereka ada yang berdoa, wahai RABB kami, berikanlah kami di dunia ini kebaikan, dan di akhirat juga kebaikan, dan jauhkanlah kami dari azab api neraka. Mereka itulah yang mendapat bahagian dari apa yang mereka kerjakan, dan ALLAH Maha Cepat PerhitunganNya” Al-Baqarah Ayat 201-202.

Kenapa masih termanggu?

0 comments:

Post a Comment